Tu jesteś: Strona główna > Aktualności > Bieżące informacje > Komunikaty > Opłaty za częstotliwości w nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego
 
dodaj do:
facebook
twitter
gogole+
linkedin

Opłaty za częstotliwości w nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego

| 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
| styczeń | luty | marzec | kwiecień | maj | czerwiec | lipiec | sierpień | wrzesień | październik | listopad | grudzień |

2012-10-25

Wyjaśnienie do nieprawdziwych informacji pojawiających się w prasie na temat projektowanych zmian w sposobie obliczania wysokości opłat rocznych za prawo do dysponowania częstotliwościami dla nadawców programów telewizyjnych i radiowych.

 

Przedstawiamy porównanie wysokości opłat za rezerwację częstotliwości według obecnych i projektowanych przepisów zaprezentowane podczas posiedzenia komisji sejmowych, jak również treść sprostowania wysłanego w dniu 16 października br. do redakcji gazety Nasz Dziennik w związku z artykułem „Bat na niepokorne media".

  

Prezentacja Urzędu Komunikacji Elektronicznej dla Komisji Sejmowych

Publikujemy w załączeniu porównanie wysokości naliczanych opłat rocznych za częstotliwości według dotychczasowej i projektowanej metody, które zostało przedstawione na prośbę przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury podczas wspólnego posiedzenia Komisji Infrastruktury oraz Komisji Kultury w dniu 9 października 2012 r.

   

Sprostowanie do gazety Nasz Dziennik

W artykule „Bat na niepokorne media" autorstwa Małgorzaty Goss (Nasz Dziennik z 10 października br.) znajdują się następujące nieprawdziwe informacje:

1) Nieprawdziwa jest informacja, że „ogólnopolska sieć radiowa nadająca analogowo w paśmie UKF, tak jak Radio Maryja, płaci dziś za użytkowanie częstotliwości od 917 tys. zł do około 1 mln zł rocznie. Tymczasem w rządowym projekcie nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego nieoczekiwanie podniesiono tę maksymalną opłatę do prawie 300 mln złotych".

Według obecnych przepisów Radio Maryja, jak nadawca społeczny, za całą sieć ogólnopolską wnosi roczną opłatę w wysokości około 483 tys. zł (jest to 50% opłaty za częstotliwości jaką wnoszą nadawcy komercyjni). Po zmianie ustawy opłaty za tę samą co obecna sieć nadajników Radio Maryja będą wynosić około 357 tys. zł.

Natomiast nadawca komercyjny programów radiowych na falach UKF (np. RMF FM) płaci obecnie za sieć ogólnopolską 951 tys. zł, a po wejściu w życie nowych przepisów zapłaciłby około 970 tys. zł.

  

2) Nieprawdziwa jest informacja, że „opłaty dla każdej stacji telewizji cyfrowej naziemnej mają być naliczane w wysokości 5 tys. zł od każdej gminy, do której dociera program".

Wskazane w rozporządzeniu opłaty za dysponowanie częstotliwościami są uzależnione od wielkości gminy, na której dostępny jest program naziemnej TV cyfrowej i wynoszą: 230 zł dla gmin wiejskich lub miejsko-wiejskich (tych gmin w Polsce jest 2172), 660 zł dla gmin miejskich (tj. 241 gmin) oraz 5 tys. zł dla miast na prawach powiatu (jest ich 65 w całej Polsce).

  

3) Nieprawdziwa jest informacja, że „dla nadawcy ogólnopolskiego kwota ta pomnożona przez ok. 2700 gmin miejskich i wiejskich wyniesie ok. 13,5 mln zł rocznie".

Zgodnie z kalkulacją podaną w pkt 2 sprostowania opłata roczna za częstotliwości dla nadawcy ogólnopolskiego programu naziemnej TV cyfrowej wyniesie 983 tys. złotych, a nie 13,5 mln zł jak podała autorka artykułu.

  

4) Nieprawdziwa jest informacja, że „maksymalna opłata za częstotliwości dla ogólnopolskiej sieci telewizji cyfrowej naziemnej, która zajmuje cały multipleks (8 MHz), ma wynosić 99 mln zł, podczas gdy obecnie kształtuje się na poziomie maksymalnie 240 tys. złotych".

Obecnie nadawca jednego ogólnopolskiego programu TV w systemie analogowym płaci około 2,8 mln zł rocznie. Zgodnie z proponowanymi zmianami w ustawie, nadawca 1 programu TV z multipleksu cyfrowego będzie płacił 983 tys. zł rocznie. Natomiast łączna opłata za cały multipleks cyfrowy (8 MHz = 8 programów TV) będzie wynosić 7,9 mln zł.

Biorąc więc pod uwagę, że w jednym multipleksie cyfrowym jest obecnie emitowanych 8 programów TV, to opłata za częstotliwości dla jednego programu TV cyfrowej naziemnej będzie prawie 3-krotnie mniejsza, niż obecna opłata za emisję na terenie całej Polski jednego programu TV w systemie analogowym.

   

5) Nieprawdziwa jest informacja, że podczas posiedzenia komisji sejmowych infrastruktury i kultury w dniu 9 października br. „Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Magdalena Gaj poinformowała posłów, że rząd przedstawi autopoprawkę do projektu, w której wykreśli kwotę 300 mln zł i uzna 1,5 mln zł za maksymalną stawkę rocznej opłaty za częstotliwości".

W żadnym z zapisów ani obecnego, ani proponowanego projektu Prawa telekomunikacyjnego nie występują kwoty 300 mln zł lub 1,5 mln zł. W projekcie zmiany tej ustawy jest podana maksymalna opłata w wysokości 400 zł za częstotliwość o szerokości 1 kHz na obszarze jednej gminy w zakresie fal do 174 MHz (radiofonia), a także maksymalna opłata 5000 zł za 1 MHz na obszarze jednej gminy dla zakresu od 174-862 MHz (telewizja cyfrowa).

Ponadto Prezes UKE nie składała na posiedzeniu komisji deklaracji o zmianie tego zapisu w projekcie, natomiast przedstawiła posłom propozycję przeniesienia szczegółowych zapisów dotyczących wysokości kwot maksymalnych opłat w zależności od zakresu fal: długie, średnie, krótkie i UKF, z projektu rozporządzenia do treści projektu nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego.

  

Załączniki do artykułu:
Oplaty_prezentacja_UKE_dla_Sejmu_09-10-2012( Oplaty_prezentacja_UKE_dla_Sejmu_09-10-2012.pdf 522 kB )
Autor informacji: (Jacek Strzałkowski) / (2012-10-25)
Opublikowane przez: (Jacek Strzałkowski) / (2012-10-25 14:37)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzałkowski) / (2012-10-25 14:37)
 
Do góry
Drukuj do PDF
2014 © UKE
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij