Wakacje – co warto wiedzieć? - UKE

Menu główne

Tu jesteś: Strona główna > Aktualności > Bieżące informacje > Komunikaty > Wakacje – co warto wiedzieć?
  • dodaj do:
    • facebook
    • twitter
    • gogole+
    • linkedin

Wakacje – co warto wiedzieć?


2017-06-26
UKE
Co powinieneś wiedzieć zanim wyjedziesz na wakacje? Jak uniknąć wysokich kosztów połączeń podczas letniego wypoczynku? Jak zabezpieczyć telefon dziecka? Gdzie dzwonić w sytuacji alarmowej? Uczestniczymy w akcji informacyjnej „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”

 

Nowe zasady korzystania z roamingu

Co to jest roaming?

Roaming umożliwia korzystanie z obcych sieci, gdy znajdujemy się poza zasięgiem sieci swojego dostawcy usług. Z roamingu miedzynarodowego korzystamy, będąc za granicą, np. gdy na wakacjach w Chorwacji dzwonimy, odbieramy połączenia, korzystamy z internetu. Wtedy nasz telefon łączy się z nadajnikiem miejscowego operatora.

15 czerwca 2017 r. na terenie UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego zniesiono dodatkowe opłaty w roamingu.  Rozliczanie usług powinno się odbywać na takich samych zasadach jak w kraju - zgodnie z zasadą roam-like-at-home (RLAH).

Kogo dotyczą nowe zasady

Obowiązek wdrożenia nowych przepisów obejmuje każdego dostawcę usług telekomunikacyjnych, niezależnie od wielkości i zakresu prowadzonej działalności telekomunikacyjnej.

Zrównanie zasad w przypadku ofert pakietowych dotyczy połączeń telefonicznych oraz wysyłania i odbierania SMS. Reguła ta może być zmodyfikowana w przypadku transmisji danych w ramach usługi dostępu do internetu. Dla transmisji danych operatorzy mogą wprowadzić w ramach tego samego pakietu odmienny limit danych dla usług w roamingu.

W przypadku wątpliwości co do wysokości przyznanego pakietu, należy zweryfikować jego wysokość w regulaminie i cenniku pakietu taryfowego, z którego korzystamy lub skontaktować się ze swoim dostawcą usług. Po przekroczeniu przyznanego limitu dostawca może naliczać dodatkowe opłaty określone w Rozporządzeniu.

Czym jest Polityka Uczciwego Korzystania?

Operator może wprowadzić tzw. politykę uczciwego korzystania by monitorować i zapobiegać niewłaściwemu korzystaniu z usług. Jej treść powinna być w sposób jasny i przejrzysty określona w warunkach umownych.

Czy mogą być naliczane dodatkowe opłaty za usługi, z których abonenci korzystają podczas podróży na Białoruś, Ukrainę, do Szwajcarii lub do Stanów Zjednoczonych?

Tak. Nowe zasady obowiązują tylko na terenie państw Unii Europejskiej a także w Norwegii, Liechtensteinie i na Islandii (tj. państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego). Zasady oraz ceny świadczenia usług w przypadku wyjazdu poza teren UE i EOG mogą się znacznie różnić od tych obowiązujących w Unii.

Czy zniesienie dodatkowych opłat obejmuje również połączenia z Polski do innych krajów Unii?

Nie. Nowe zmiany dotyczą wyłącznie usług świadczonych w roamingu ogólnounijnym, a więc usług świadczonych podczas pobytu w innym kraju. Nie dotyczą połączeń międzynarodowych realizowanych z kraju za granicę.

Pamiętaj o numerach alarmowych i społecznych


Na terenie Unii Europejskiej funkcjonują numery alarmowe, pod które należy dzwonić gdy potrzebujemy pomocy.

112 - ogólnoeuropejski numer alarmowy służący do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Pod ten numer zgłaszamy wypadki komunikacyjne, kradzieże i włamania, sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzi lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

W Polsce oprócz numeru 112 funkcjonują numery alarmowe poszczególnych służb ratowniczych:
  • 997 – Policja,
  • 998 – Straż Pożarna,
  • 999 – Pogotowie Ratunkowe,
  • 984 – Pogotowie rzeczne (uruchomiony na ograniczonym obszarze),
  • 985 – Ratownictwo górskie (wykorzystywany także przez TOPR),
oraz dodatkowe numery:
  • 601 100 300 to numer ratunkowy w górach,
  • 601 100 100 to numer ratunkowy, gdy coś się stanie nad jeziorem.
Numery rozpoczynające się od 116 należą do grupy numerów o tzw. „walorach społecznych”, czyli z założenia służących dobru społeczeństwa.
  • 116 000 - numer dla rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w ich odnalezieniu.
  • 116 111 -  telefon zaufania dla dzieci i młodzieży,
  • 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych.
Pamiętajmy o bezpieczeństwie dzieci w sieci

Zadbaj o prywatność dzieci w Internecie:
  • zwróć uwagę dzieci na ochronę ich prywatności gdy korzystają z Internetu,
  • dopilnuj by zmieniały ustawienia prywatności na portalach społecznościowych,
  • zadbaj, by publikowane zdjęcia były dostępne tylko dla tych, dla których są przeznaczone,
  • uświadom dziecku, że kontakty z nieznajomymi przez internet mogą być groźne. Nie wiadomo, czy osoba, z którą się kontaktujemy jest tym, za kogo się podaje.
Korzystaj z możliwości jakie dają programy pełniące funkcję kontroli rodzicielskiej
  • określ limit czasu, w którym dzieci mogą logować się do komputera,
  • kontroluj dostęp do gier, określ poziom klasyfikacji wiekowej. Odpowiednie oprogramowanie pozwoli wybierać typy zawartości, które mają być blokowane, a także zezwalać na konkretne gry lub je blokować,
  • korzystaj z kontroli, która blokuje dzieciom uruchamianie nieodpowiednich dla nich programów.

Mój smartfon - mój mały świat

Więcej informacji: www.cik.uke.gov.pl

Uważaj na koszty usług Premium Rate

Usługi o podwyższonej płatności, tzw. Premium Rate są wykorzystywane przez organizatorów loterii, konkursów lub plebiscytów. W okresie wakacyjnym jesteśmy bombardowani reklamami, kolorowymi ogłoszeniami, które sugerują odbiorcom, że wygrana jest niemal pewna, a jedynym warunkiem jej odebrania jest wysłanie krótkiej wiadomości lub wykonanie połączenia telefonicznego.

Co to są usługi Premium Rate?

Usługi świadczone z wykorzystaniem wiadomości SMS/MMS o podwyższonej opłacie dzielą się na dwa rodzaje. W pierwszym za każdą wiadomość wychodzącą z telefonu użytkownika pobierana jest opłata. W drugim, w ramach tzw. subskrypcji, płacimy za wiadomości przychodzące.

Co to jest subskrypcja przychodzących, płatnych wiadomości SMS?

Subskrypcja przychodzących, płatnych wiadomości SMS to usługa o podwyższonej opłacie, w ramach której abonent otrzymuje uprzednio zamówioną treść, np. wróżby, prognozy pogody, informacje o wydarzeniach w Polsce i na świecie itp. Po uruchomieniu subskrypcji na telefon lub modem użytkownika przychodzą wiadomości, za które pobierane są opłaty. Częstotliwość przychodzenia SMS i koszt ich odbioru określony jest w regulaminie.

Jak chronić się przed wysokimi opłatami z tytułu usług Premium Rate

Załóż blokadę usług Premium Rate. Blokada jest bezpłatna. Operatorzy oferują różny zakres blokady. Skontaktuj się z dostawcą i wybierz odpowiednią dla siebie. Możesz też ustawić limit wydatków: 35, 100 lub 200 PLN. Jeśli masz wątpliwości co do rozliczenia kosztów, złóż reklamację do operatora.

Wiem, co podpisuję

Okres wakacji, to okres wzmożonej aktywności akwizytorów i przedstawicieli handlowych. Uważaj, byś nieświadomie nie podpisał niekorzystnej umowy. Bądź rozważny, sprawdź co podpisujesz!.

Pamiętaj!
  • przed podpisaniem umowy sprawdź, kogo reprezentuje przedstawiciel handlowy,
  • masz prawo i obowiązek zapoznać się z umową,
  • masz prawo do otrzymania drugiego podpisanego egzemplarza umowy,
  • możesz odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni od jej zawarcia.
Wiem, co podpisuję

Oddzwaniaj z głową na połączenia z krajów egzotycznych.

W ostatnim latach istotnym problemem stały się połączenia z krajów egzotycznych, np. z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej. Numery kierunkowe tych krajów mogą sugerować, że są to połączenia krajowe. Początek numeru kierunkowego (+243.....) lub (+225...) może być mylony przez użytkownika z numerem kierunkowym strefy 24 – Płock lub 22 – Warszawa.

Nie oddzwaniaj na każde połączenie, jakie otrzymasz.

Metoda oszukiwania Abonentów polega na wykorzystywaniu skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia. Abonenci dobrowolnie oddzwaniają na numery zagraniczne bez sprawdzenia gdzie dzwonią.

Co zrobić jeśli przez oddzwanianie narazisz się na wysokie koszty?

Jeśli jesteś ofiarą wyłudzenia, zgłoś sprawę do organów ścigania. Wyłudzenie jest przestępstwem. Reklamacje dotyczące nieprawidłowości w naliczonych opłatach należy zgłaszać do swojego dostawcy usług telekomunikacyjnych.
_________________________________________________________________

Szukasz porady – zadzwoń do nas 22 3304000 Centrum Informacji Konsumenckiej (koszt połączenia zgodny z cennikiem dostawcy usług).

Zapraszamy na www.cik.uke.gov.pl

_________________________________________________________________

Akcja „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”

W tym roku w ramach wspólnej akcji "Przed wakacjami – co warto wiedzieć?" już po raz ósmy radzimy, o czym pamiętać, wybierając się na urlop. Bierze w niej udział ponad 40 instytucji, które wspólnie informują m.in. o użytecznych aplikacjach, rodzajach ubezpieczeń, bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach kupujących. Przydatnych informacji szukaj na stronach uczestników projektu:
W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.

Udostępnienie informacji: (Wojciech Gunia) / (2017-06-26 11:00)
Ostatnia zmiana: (Monika Radecka) / (2017-08-02 11:43)
  • Do góry
  • Drukuj do PDF
dziennik urzędowy UKE
ePUAP
baner kradzieże infrastruktury
Internet Quality
Sąd Polubowny
zgłoś brak telefonu lub internetu
obywatel
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie