
Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2024 roku
30 czerwca 2025
Jak wyglądał rynek telekomunikacyjny w 2024 roku? Zapraszamy do lektury naszego raportu.
· Jak kształtowały się przychody z usług telekomunikacyjnych w przypadku całego rynku i poszczególnych jego segmentów?
· Jaki odsetek gospodarstw domowych korzystał z usług dostępu do internetu oraz jakie technologie i jakie przepływności łączy były najczęściej używane?
· Ilu klientów korzystało z usług telefonii mobilnej?
· Które usługi najczęściej świadczono w ramach pakietów?
· Jak wyglądał rynek płatnej telewizji?
· Jaki wpływ na rozwój rynku telekomunikacyjnego mają inwestycje dofinansowane ze środków publicznych??
To tylko niektóre z pytań, na jakie odpowiedź daje raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2024 r.
Wartość rynku telekomunikacyjnego w 2024 r. wzrosła o 2,9% w stosunku do 2023 r. i wyniosła 44,4 mld zł. Na inwestycje telekomunikacyjne przeznaczono 9,5 mld zł, o 14,3% mniej niż w 2023 r.
Z usług stacjonarnego dostępu do internetu korzystało 9,8 mln użytkowników, o 3,2% więcej niż w rok wcześniej. Przychody kształtowały się na poziomie 6,3 mld zł i były wyższe niż w 2023 r. o 7,4%.
Liczba użytkowników korzystających z usług mobilnego dostępu do internetu, świadczonego za pomocą kart SIM wykorzystywanych w dedykowanych urządzeniach, zmalała o 1,6% i wyniosła 8,6 mln. Wartość rynku wzrosła do poziomu 2,2 mld zł, co stanowiło wzrost o 1,0% względem 2023 r.
Utrzymał się trend schyłkowy telefonii stacjonarnej. Spadek odnotowano zarówno w liczbie użytkowników (spadek o 18,5%), jak i wolumenie czasu trwania połączeń. Konsekwencją tego był spadek przychodów o 13,0% do poziomu 0,8 mld zł. Na znaczeniu straciła również, choć w znacznie mniejszym stopniu, usługa telefonii VoIP. Z usług tych korzystało 2,7 mln użytkowników, tj. o 2,8% mniej niż w roku poprzednim. Przychody z tytułu usług telefonii VOIP wyniosły 293,7 mln zł, tj. o 0,4 % mniej niż w roku poprzednim. Na rynku telefonii mobilnej liczba aktywnych kart SIM wzrosła rok do roku o 1,6% osiągając poziom 53,2 mln szt. Przychody przedsiębiorców ze sprzedaży tej usługi wyniosły 16,5 mld zł, tj. o 8,1% więcej niż rok wcześniej.
Płatne usługi telewizyjne dostarczane były do 76,3% gospodarstw domowych. Przychody z rynku płatnych usług telewizyjnych pozostały na zbliżonym poziomie w porównaniu do 2023 r. i wyniosły 6,9 mld zł.
Dużą popularnością wśród konsumentów cieszyły się usługi wiązane. Korzystało z nich 14,1 mln użytkowników. Niezmiennie od kilku lat najpopularniejsze wśród usług wiązanych pozostają oferty złożone z telefonii ruchomej i internetu mobilnego (46,8%). Klienci generowali miesięcznie średnio 82,8 zł przychodu z tytułu sprzedaży usług wiązanych.
W 2024 r. zauważalny był dalszy rozwój stacjonarnych sieci telekomunikacyjnych. W 83,6% gospodarstwach domowych odnotowano dostęp do internetu szerokopasmowego o przepustowości co najmniej 100 Mb/s z możliwością jej zwiększenia do przepustowości mierzonej w gigabitach.
Dzięki dotychczas przeprowadzonym inwestycjom w rozbudowę sieci szerokopasmowych, internet o przepustowości co najmniej 1 Gb/s dostępny był w 3 133 jednostkach ewidencyjnych.
W 2024 r. odnotowano również wzrost wykorzystania infrastruktury wybudowanej w ramach POPC. Usługi detaliczne na infrastrukturze dofinansowanej świadczone były w 34,6% gospodarstw domowych objętych zasięgiem w ramach POPC.
Zapraszamy do lektury raportu.