Kobieta w ciemnym swetrze na ciemnym tle

Dostępność cyfrowa dla osób z niepełnosprawnością wzroku

Internet to medium, w którym dominuje przekaz wizualny. Jak zatem zapewnić dostępność do treści osobom z niepełnosprawnością wzroku? I co właściwie daje dostępność cyfrowa?

Osoby niewidome mogą korzystać z oprogramowania, które odczytuje tekst ze stron internetowych lub na bieżąco generuje wersję napisaną w alfabecie Braille'a (tzw. Monitory brajlowskie). Zgodność strony www z wytycznymi WCAG 2.1 gwarantuje poprawne działanie oprogramowania wspomagającego, dając osobom niewidomym dostęp do wszystkich treści serwisu.

Z kolei dla osób słabowidzących ważne jest, aby tekst posiadał odpowiedni kontrast. W tym celu wysoce pożądane jest stworzenie alternatywnych wersji kolorystycznych serwisów (tzw. wersje kontrastowe). Bardzo ważna jest również możliwość powiększania strony bez utraty jej czytelności.

Natomiast w przypadku daltonizmu, który polega na zaburzeniach w odróżnianiu kolorów, na ogół zielonego i czerwonego, mogą występować problemy z poruszaniem się po stronach, na których elementy służące do nawigacji wyróżniają się tylko barwą.

Osoby niewidome nie korzystają z myszki czy z touchpada – poruszają się po stronie za pomocą skrótów klawiszowych.

Rozwiązania, z jakich korzystają osoby niewidome:

Czytnik ekranu jest głównym narzędziem, który osoby niewidome wykorzystują do obsługi komputera i urządzeń mobilnych. Ten specjalny program przetwarza tekst na mowę. Pozwala też sprawniej nawigować po takich elementach jak na przykład: nagłówki, listy, linki. Dokładniejszy opis, jak działa czytnik, znajdziesz w artykule o testowaniu dostępności cyfrowej z wykorzystaniem technologii asystujących.

Niektórzy użytkownicy korzystają z monitora brajlowskiego Gdy podłączą go do komputera lub urządzenia mobilnego, to monitor brajlowski przetworzy tekst, który jest na ekranie, na odpowiednie znaki w alfabecie Braillea, które użytkownik odczyta za pomocą dotyku. Dzięki temu urządzeniu osoby niewidome mogą czytać treści stron, aplikacji czy dokumentów.

Najczęstsze problemy, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnością wzroku w internecie:

  1. nieopisane lub źle opisane przyciski i linki – sprawiają, że nie wiadomo, co się wydarzy po ich użyciu,
  2. brak możliwości obsługi jakiegoś elementu za pomocą klawiatury lub odpowiedniego gestu na ekranie smartfona,
  3. przycisk widoczny na ekranie nie jest widoczny dla czytnika ekranu,
  4. brak struktury nagłówków, co wymusza czytanie całej treści, zamiast korzystania ze skrótów klawiaturowych, czy gestów,
  5. brak tekstów alternatywnych dla grafik – krótkiego opisu, co znajduje się na np. zdjęciu czy załączonym wykresie.

Elżbieta Michalkovágłówny specjalista, Departament Polityki Konsumenckiej

 

Przeczytaj także:

Dostępność to prawo, a nie luksus